Az eddig véltnél több millió évvel korábban kezdődött meg a madarak "felemelkedése"

Az eddig véltnél több millió évvel korábban kezdődött meg a madarak

Az eddig véltnél több millió évvel korábban zajlott le a madarak evolúciójában az a kulcsfontosságú lépés, amely lehetővé tette számukra a repülést - állapították meg kutatók.

A szakemberek eddig úgy vélték, hogy az olyan sajátosságok, mint az összeforrt csontok, csupán a viszonylag fejlettebb madaraknál alakultak ki, közvetlenül a dinoszauruszok kipusztulása előtt - írta a BBC News

Egy Kínában felfedezett új fosszília vizsgálata azonban azt mutatta, hogy a madarak "felemelkedéséhez" szükséges csontszerkezeti változások 120 millió évvel ezelőtt, vagyis a dinoszauruszok uralmának fénykorában mentek végbe.

A Pterygornis dapingfangensi nevű madár a mai Északkelet-Kína területén élt a korai krétakorban. A most felfedezett példány mindössze a második ilyen fosszília, amelyet eddig találtak, és tökéletes állapotban maradt fenn.

A pekingi Kínai Tudományos Akadémia gerincesekkel foglalkozó paleontológiai és paleoantropológiai intézetének munkatársa, Min Vang szerint a mostani felfedezés azt mutatja, hogy

azok a sajátosságok, amelyek lehetővé tették a madarak számára a repülést, az eddig véltnél 40 millió évvel korábban alakultak ki.

Kényelmesen megoszthatod a tweet gombra kattintva

Mindenfajta repülő gépezet egyik alapkövetelménye az erős, de könnyű szerkezet. A madarak evolúciója során a hátgerinc és a medenceöv csontjainak egy része összeforrt, akárcsak az ujj- és lábcsontok egy része, számos farok-, ujj- és lábcsont pedig eltűnt.

Az amerikai tudományos akadémia lapjában (PNAS) közölt tanulmányt kommentálva Steve Brusatte, az Edinburghi Egyetem munkatársa megjegyezte, hogy ez a legkorábbi ismert madárfosszília, amelynél teljes csontösszeforradás figyelhető meg.

Hozzátette: "a jelek szerint rengeteg 'kísérletezés' folyt a korai madarak körében, vagyis a különböző fajok különböző módokon próbálták erősebbé és a repülés nehézségeivel szemben ellenállóbbá tenni a csontvázukat".

Forrás: MTI, Fotó: SPL